Sæsonens Kulturbegivenheder

Her kan du se programmet for Sæsonens Kulturbegivenheder.

Sæsonens Kulturbegivenheder Foråret 2024

Uge 4 den 25.1 Marie Louise Kjølbye (Lokale: Ib Spang Olsen)

Kærlighed og omsorg

”De havde set frem til at svigte ham, når han blev gammel, som tak for hans mange svigt.” Sådan tænker 90-årige Thorkils to døtre i Astrid Saalbachs Lindely (2023). Men de er glade for ham alligevel! Omsorgens pris belyses også i Katrine Marie Guldagers ”velfærdskrimi” om socialrådgiveren Lotte, Endnu en dag i Guds skaberværk (2023), og i irske Claire Keegans livsbekræftende barndomsskildring Omsorg (2022).

Uge 5 den 1.2 Jørgen Blom (Lokale: Ib Spang Olsen)

Filmene fra Cannes

Nu kommer de én efter én. Filmene der blev hædret på Cannes filmfestivalen i maj. Vi ser på Jonathan Glazers The Zone of Interest, en romanbaseret spillefilm om kz-lejrkommandanten Rudolph Höss’ og hans kones private liv under deres tid som henholdsvis lejrkommandant og lejrkommandanthustru i kz-lejren Auschwitz. Og vi ser på Poor Things af græske Yorgos Lanthimos. En moderne Frankenstein-fortælling. Med Emma Stone i hovedrollen.

Uge 6 den 8.2 Monna Dithmer (Lokale: Lokale: Ib Spang Olsen)

Krudt i kødbollesuppen!

Klassikerne står deres prøve, når det brager løs i verden. Bodil Jørgensen og Jens Albinus slår et kgl. slag for Indenfor murene med den hyperaktuelle kulturkonflikt mellem jøder og kristne. Og Dostojevskijs Idioten får ny samfundsrelevans som en destruktiv fest, du ville ønske, du aldrig var budt med til. Vi runder af med en komedie for jubeloptimister.

Uge 9 den 29.2 Marie Louise Kjølbye (Lokale: Ib Spang Olsen)

I konflikt med samtiden

Kirsten Thorup fortsætter i Mørket bag dig sin formidable skæbnefortælling fra Anden Verdenskrig om østfrontenken Harriet, der nu forelsker sig i en frihedskæmper. Haruki Murakami nævnes ofte som Nobelpris-kandidat. I den fine At skille sig af med en kat fortæller han sin fars svære historie som japansk soldat i strid med sin overbevisning. I 5. del af Solvej Balles 7-bindsroman, Om udregning af rumfang, har Tara fundet sammen med andre, der som hun selv er fanget i tidslommen 18. november. Balle modtog i 2022 Nordisk Råds pris for værket.

Uge 10 den 7.3 Jørgen Blom (Lokale: Ib Spang Olsen)

Sandra Hüller og Bodil Jørgensen

Bodil Jørgensen spiller i filmen Rom Gerda, der sammen med sin mand fejrer bryllupsdag i Italiens hovedstad. Turen forløber anderledes end forventet, da hun møder en gammel flamme på turen. Ny dansk feel good-film har premiere sidst i feb. Tyske Sandra Hüller er uden nogen tvivl én af Europas største filmstjerner i dag. Aktuel nu i bl.a. guldpalmevinderen 2023 Frit fald.

Uge 12 den 21.3 Monna Dithmer (Lokale: Ib Spang Olsen)

Eventyr og horror
Ingen lever lykkeligt til deres dages ende, når Snehvide & co. breder sig på scenerne. Eventyr handler her om menneskets rå kamp for overlevelse. I Sleeping Beauties kommer de kvindelige skønhedsidealer under kniven, Peter Pan lokker med farlig mørkeleg i Forever Young, mens Grimm topper op med voldtægt og børneofring.

Uge 15 den 11.4 Marie Louise Kjølbye (Lokale: Ib Spang Olsen)

Mesterforfattere

Bjørn Rasmussen: Fiskesonetterne, Helle Helle: Hafni fortæller, Naja Marie Aidt: Øvelser i mørke. Tre af Danmarks store og mest prisbelønnede forfattere har netop udsendt nye værker. Vi ser på, hvad det er, de kan og gør, når de griber læserne som få andre.